Visie en speerpunten

Visie en speerpunten

Bij stichting kinderdagverblijf Brabant vinden wij het belangrijk dat kinderen de mogelijkheid krijgen om zichzelf te ontwikkelen op hun eigen unieke manier en eigen tempo. Spelend leren staat daarbij centraal en loopt als een rode draad door ons pedagogisch beleid heen.

Wij bieden de kinderen gezonde voeding, rust en regelmaat om zich te kunnen ontwikkelen. Daarbij is een veilige en warme omgeving belangrijk.

Onze enthousiaste pedagogisch professionals zorgen voor structuur, optimale zorg en individuele aandacht voor elk kind. Op deze manier bouwen wij aan een goede pedagogische relatie en een veilig pedagogisch klimaat waarmee we er voor zorgen dat een kind zich optimaal kan ontwikkelen.

De basis van ons beleid is volgens de vier pedagogische basisdoelen van Riksen Walraven. Daarbij wordt er ingegaan op het bieden van emotionele veiligheid, het bevorderen van de persoonlijke en sociale competenties van een kind en het overbrengen van normen en waarden.


Spelend leren

Binnen stichting kinderdagverblijf Brabant werken we met het VVE programma, Startblokken. Spelend leren staat daarbij centraal. Op de groep zijn er verschillende hoeken gecreëerd waar kinderen kunnen spelen.

Zo is er een huishoek, een bouwhoek, een leeshoek, een grondbox voor de jonge kinderen en een themahoek. In de themahoek wordt om de zes weken een nieuw thema gestart. Tijdens elk thema worden er activiteiten aangeboden die de kinderen stimuleren op de verschillende gebieden in hun ontwikkeling.

Het thema en daarbij passende activiteiten bouwen wij samen met de kinderen op. Ouders worden hiervan op de hoogte gebracht door middel van een themabrief en er wordt gevraagd een actieve bijdrage te leveren aan het verzamelen van thema materiaal.

Wij vinden het belangrijk dat de kinderen worden uitgedaagd om te spelen met open spelmaterialen en echte materialen. De fantasie en creativiteit van de kinderen wordt hiermee gestimuleerd en kinderen doen ervaringen op met materialen die ze in het dagelijkse leven ook tegen kunnen komen

Gezonde voeding

Gezonde voeding is voor ons essentieel om kinderen een goede basis te kunnen bieden. Daarom is ons voedingsbeleid gebaseerd op de richtlijnen van de schijf van vijf van het voedingscentrum.

De organisatie werkt met het programma, gezonde kinderopvang. In dit programma staat gezonde voeding, rust en regelmaat centraal.

In ons dagritme zitten vaste eetmomenten waarop er gezamenlijk aan tafel gegeten wordt. Zo bieden wij als start van de dag een ontbijt service aan. Wanneer kinderen voor 8.00 uur gebracht worden, kunnen ze gebruik maken van de ontbijt service.

Als ouder kunt u ervoor kiezen om uw kind een (ingevroren) warme maaltijd mee te geven. Deze maaltijd wordt om 16.30 uur aan uw kind aangeboden. Kinderen die thuis warm eten, krijgen op dit moment een cracker met beleg aangeboden. Tijdens de verschillende eetmomenten kunnen de kinderen kiezen of ze water of thee willen drinken. Mocht u graag willen dat uw kind melk tijdens de lunch drinkt, dan vragen wij ouders dit zelf mee te geven.

Omdat stichting kinderdagverblijf Brabant het belangrijk vindt om naar het individuele kind te kijken, worden de eetmomenten ook afgestemd op het kind. Bij baby’s wordt er naar het ritme van thuis gekeken en proberen we daarop zoveel mogelijk aan te sluiten.

Eetmomenten
  • 8.00 uur ontbijt service
  • 9.30 uur fruitmoment, kinderen krijgen gevarieerd fruit aangeboden.
  • 11.30 uur lunch, gezamenlijk brood eten.
  • 14.30 uur groentemoment, kinderen krijgen verse rauwkost of gestoomde groente.
  • 16.30 uur warme maaltijd of cracker

Rust en regelmaat

Naast de gezonde voeding zijn rust en regelmaat ook belangrijke basis behoeftes van een kind.

Doordat de pedagogisch professionals een vast dagprogramma aanbieden ontstaat er structuur in de dag en weten de kinderen waar ze aan toe zijn. Dit zorgt voor een veilig gevoel wat belangrijk is voor een kind om zichzelf te kunnen ontwikkelen.

Bij het bieden van rust vinden wij het belangrijk dat er gekeken wordt naar het kind. Slaapmomenten worden dan ook afgestemd op elk individueel kind. Kinderen tot 2 jaar hebben een eigen bed

Vanaf 2 jaar wordt er in overleg met ouders gekeken of kinderen op een stretcher kunnen slapen. Dit helpt kinderen vaak ook in de overgang naar een groot bed. Naast de slaapmomenten vinden wij het ook belangrijk om andere rustmomenten aan te bieden, zodat kinderen de mogelijkheid krijgen om de prikkels van de dag even te kunnen verwerken. In de leeshoek staat een huisje waar ze rustig en knus kunnen gaan zitten. Hier kunnen ze zelf een boek pakken en het geeft kinderen de ruimte om zich even terug te trekken.

We hebben ook een snoezelruimte, waar de kinderen onder begeleiding kunnen snoezelen. In deze ruimte is een hoek gecreëerd waar kinderen kunnen zitten op een lage bank en kussens. In de ruimte staan verschillende bakken met sensomaterialen en er is een snoezelbuis. Waar de kinderen kunnen kijken naar het gekleurde water, de bewegende bellen en de zwemmende vissen.

Voor de baby’s is er een hangmat. Deze hangmat biedt geborgenheid, doordat het kind er in een natuurlijke houding in ligt. De pedagogisch professional kan het kind hierin schommelen.


Bewegen

Bewegen is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Door te bewegen gaan beide hersenhelften samenwerken.

De linkerhelft is gespecialiseerd in vaardigheden zoals taal, rekenen, details en volgorde. De rechterhersenhelft is de creatieve kant, deze is gespecialiseerd in beelden, intuïtie, muziek en dansen. Door bewegen leren kinderen taal en begrippen te koppelen aan hun beweging. Het toevoegen van echte materialen en allerlei verschillende gebruiksvoorwerpen maakt dat het spelen interessanter wordt en hiermee leren kinderen om te ontdekken.

Binnen het dagprogramma is bewegen een vast onderdeel. Dit kan in de vorm van buitenspelen of een andere activiteit zijn. Er worden begeleide activiteiten aangeboden maar er is ook ruimte voor vrij spel.

Risicovol spel
Binnen de organisatie is er aandacht voor risicovol spel. Risicovol spel is goed voor de ontwikkeling van kinderen. Kinderen leren hierbij risico’s in te schatten, zelfvertrouwen en onafhankelijkheid wordt hierbij gestimuleerd. Kinderen leren keuzes maken en doorzetten als er een uitdaging is.

De pedagogisch professionals bieden ieder kind een persoonlijke begeleiding aan. Elk kind is uniek en heeft daardoor andere behoeftes. Zowel het spel aanbod in de binnenruimte als in de buitenruimte biedt mogelijkheden tot risicovol spel.